Årsmöte 2016 i Brunnsparkskyrkan, Tranås.

[vc_row type=”in_container” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left”][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ width=”1/1″][vc_column_text]Lördagen den 23 april höll Folk & Språk sitt årsmöte i Brunnsparkskyrkans lokaler i Tranås. Året som gått presenterades genom en skriftlig verksamhetsberättelse. De lite större händelserna som skett under året belystes av vår nye missionsföreståndare Mats-Jan Söderberg. Dessutom påpekade vår ekonom Victor Taku-Mbi att Folk & Språk behöver ändra den nedåtgående trenden och få fler givare för att kunna täcka våra utgifter och kostnader.
Under årsmötet fick vi också en stark återkoppling till de översättnings- och bibelutgivningsprojekt som Sören och Britten Årsjö varit med om i landet Papua Nya Guinea. Under sina 40 år som bibelöversättare i två olika språk, har flera bibeldelar och biblar tryckts tack vare deras målmedvetna arbete.I samma land arbetar också Nathalie Juhonewe med sin make. På årsmötet lyfte Nathalie som själv är döv fram just arbetet med att knyta kontakter med unga döva i landet PNG. Inget lätt arbete då det finns mycket av skam i att ha en familjemedlem som är döv. Nathalie är även botaniker och har hittat och namngivit tidigare okända arter av porslinblomman i PNG.
Årsmötet antog valberedningens förslag på förändringar i styrelsen. Samuel Petersohn hade avsagt sig sitt uppdrag i styrelsen och Anna-Caisa Söderberg avgick i samband med att maken Mats-Jan Söderberg valdes till ny missionsföreståndare i januari. Vi tackar Samuel och Anna-Caisa för den tid de varit delaktiga i styrelsearbetet. Maria Gustafsson valdes till ny suppleant och vi välkomnar henne i sin nya roll i Folk&Språk.
På det konstituerande styrelsemötet valdes Maj-Kristin Svedlund som ordförande och Marcus Svedman som vice ordförande. Ny valberedning består av Annika Ralston, Tomas Karlsson, Åke Klasson samt missionsföreståndaren, som ingår i valberedningen enligt stadgarna.

Läs mer om vilka som ingår i styrelsen här

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]